paleta kolorów

10 marek, które opatentowały kolor jako znak towarowy

Uzyskanie patentu na logo marki lub konkretny projekt jest skutecznym sposobem, by odróżnić się od konkurencji i zdobyć przewagę na rynku. Firmy idą jednak o krok dalej i próbują opatentować kolor, wykorzystywany przez nie w reklamach, logo lub na opakowaniach produktów. Co trzeba zrobić, by było to możliwe? Komu udało uzyskać się patent?

Jakie warunki należy spełnić, by opatentować kolor?

Uzyskanie patentu na kolor jest znacznie trudniejsze niż opatentowanie logo lub produktu. Aby opatentować kolor, przede wszystkim powinno się udowodnić, że określona barwa posiada wtórną wartość odróżniającą. Co to oznacza? Wtórna wartość odróżniająca pozwala konsumentom rozpoznać dane towary lub usługi spośród oferty konkurencji. Zdolność ta zostaje nabyta w efekcie posługiwania się kolorem w ramach prowadzenia działalności. Barwa jest kojarzona z konkretną marką dzięki działaniom marketingowym na szeroką skalę, a jej rozpoznanie jest możliwe, nawet gdy w działaniach wykorzystuje się wyłącznie kolor bez logo i nazwy marki. Opatentowanie koloru jest zatem możliwe wyłącznie w przypadku firm z ugruntowaną pozycją na rynku, które działają w swojej branży od co najmniej kilku lat i są dobrze znane konsumentom.

Kolejnym wymogiem dla firm zgłaszających chęć opatentowania koloru jest brak negatywnego wpływu uzyskania patentu na swobodę konkurencji. Ponadto konieczne jest udowodnienie, że wskazana barwa jest związana z konkretną marką, a nie jedynie z jednym z jej produktów.

Ważne!

Urząd patentowy zastrzega jedynie dokładnie określony odcień danego koloru, a nie kolor z podstawowej palety barw.

Jeżeli chcesz wiedzieć, którym firmom znanym na polskim rynku udało się opatentować kolor, poniżej znajdziesz 10 z nich.

1. Orange

logo orange

Orange na polskim rynku działa od wielu lat, jednak o ochronę patentową słynnego pomarańczowego koloru marka wystąpiła dopiero po zdobyciu ogromnej popularności. Przeprowadzona przez operatora telekomunikacyjnego intensywna kampania promocyjna sprawiła, że kolor wykorzystywany przez markę szybko zdobył wtórną zdolność wyróżniającą. Urząd Patentowy RP nie mógł w żaden sposób tego podważyć.

2. Play

Nieco inaczej było było w przypadku Play. Marka po raz pierwszy starała się opatentować kolor fioletowy jako znak towarowy w 2010 roku, jednak spotkała się z odmową. Urząd Patentowy RP wskazał, że barwa nie ma zdolności odróżniającej znaku. Taką decyzję podtrzymał NSA. Kolejna próba opatentowania tego samego koloru przez Play miała miejsce w 2017 roku. Eksperci analizujący wniosek tym razem podjęli inną decyzję. Uznano, że w ciągu 7 lat rozpoznawalność marki wzrosła, a konsumenci bez trudu wskazują ją jedynie po kolorze.

3. Milka

milka kolor

Inny odcień fioletu niż Play opatentowała Milka. Fioletowa krowa, opakowania czekolad i logo sprawiają, że słynny producent słodyczy jest kojarzony właśnie z opatentowanym kolorem. Jego rozpoznawalność jest tak duża, że nawet po usunięciu logo i grafik z opakowania czekolady, konsumenci trafnie wskazują jej producenta. Patent wydano już w 1995 roku.

4. Nivea

nivea

Granatowe opakowania kremów Nivea są znakiem rozpoznawczym marki. Obecnie kosmetyki Nivea są sprzedawane w opakowaniach w wielu innych kolorach, jednak to pierwsze granatowe pudełeczka są najlepiej rozpoznawalne. Ich barwa jest wykorzystywana również w logo marki.

5. T-Mobile

tmobilelogo

T-Mobile to kolejny operator telekomunikacyjny, który opatentował kolor jako znak towarowy. Patent na różowy kolor wyróżniający reklamy, salony w galeriach handlowych i różne produkty marki nadano w 1996 roku.

6. OBI

Markety budowlane OBI uzyskały patent na pomarańczowy kolor, którym wyróżniają obiekty handlowe, produkty własne oraz reklamy. Pracownicy marketów noszą pomarańczową odzież, a w otwieranych sklepach pojawiają się pomarańczowe maskotki.

7. Karcher

karcher

Myjki ciśnieniowe i odkurzacze marki Karcher są dobrze znane na polskim rynku i doceniane przez wielu użytkowników. Każde urządzenie wyprodukowane przez firmę ma charakterystyczny żółty kolor. Właśnie tę barwę opatentowała marka.

8. Whiskas

Karmy dla kotów Whiskas są pakowane w fioletowe opakowania foliowe i puszki. Fioletową barwę ma również logo marki, które jest znakomicie rozpoznawalne nawet przez konsumentów nieposiadających zwierząt domowych.

9. Red Bull

redbull projekt puszki

Red Bull opatentował własną kompozycję kolorów, składającą się z określonego odcienia niebieskiego i srebrnego. Obie barwy tworzą charakterystyczną szachownicę, którą umieszcza się na puszkach z napojami energetycznymi.

10. Duracell

Kolejną marką, która opatentowała kompozycję kolorów, jest Duracell. Połączenie barwy złotej i czarnej nawiązuje do kolorystyki baterii produkowanych przez firmę.

Nietypowe patenty coraz powszechniejsze?

Opatentowanie koloru jako znaku towarowego jeszcze do niedawna wydawało się dziwne, jednak jest coraz częstsze. Co ciekawe, firmy z całego świata idą o krok dalej, zgłaszając do urzędów patentowych chęć opatentowania dźwięków, zapachów, a nawet podcastów. Z tego powodu liczba znaków zarezerwowanych dla określonej marki stale rośnie.

Szukasz studia graficznego? Zobacz naszą ofertę: Projektowanie opakowań

Zapisz się do naszego newslettera o projektowaniu graficznym