projekt opakowania butelki

Do czego służą opakowania?

Opakowania przez długi czas pełniły głównie funkcję praktyczną, polegającą na zabezpieczenie towaru i przygotowaniu go do przesyłki lub sprzedaży. Obecnie funkcje opakowań są znacznie szersze, co wykorzystują różne marki, by zwiększać sprzedaż i pozyskiwać nowych klientów. Poznaj funkcje pełnione przez opakowania produktów.

Opakowanie wpływa na decyzje zakupowe konsumentów

Badania opakowań i ich wpływu na decyzje zakupowe konsumentów są prowadzone od niedawna, jednak Mariusz Wszołek i Krzysztof Moszczyński z Uniwersytetu SWPS zauważyli, że w dużej mierze to właśnie opakowanie decyduje o zachowaniu się klientów sklepów. Według dr Jana Schoormansa, badacza zachowań konsumenckich, aż 70 procent wszystkich decyzji dotyczących produktów jest podejmowanych w oparciu wyłącznie o opakowanie. Schoormans już w latach 90. podkreślał, jak ważną rolę pełnią pudełko, puszka lub butelka, co od kilku lat potwierdzają Wszołek i Moszczyński, prowadząc badania na polskim rynku.

opakowania butelki

Można uznać zatem, że opakowania produktów pełnią fundamentalną rolę w planowaniu strategii komunikacyjnej marki. Na ich wykonanie wydaje się średnio 20 procent kosztów przeznaczonych na produkcję danego towaru. Zmniejszenie wydatków na projekt opakowania i jego dokładne wykonanie negatywnie wpływa na sprzedaż produktu, dlatego marki są skłonne wydawać na ten cel coraz więcej.

Opakowanie jako nośnik informacji – projektowanie opakowań

Według Juliena Beaeghel, francuskiego badacza zainteresowanego tematyką designu opakowań, opakowanie produktu stanowi najważniejszy nośnik komunikacji marki. Dzięki odpowiedniej kolorystyce, logotypu, a także dzięki kształtowi opakowania i materiałom użytym do jego produkcji, konsument otrzymuje ogólny obraz na temat marki. Przykładowo, papierowa torebka w kolorze brązowym lub kartonik z motywem zielonych liści, jednoznacznie kojarzy się z ekologią. Takie opakowanie wskazuje, że marka stojąca za produktem stawia na zrównoważoną produkcję, biodegradowalne surowce oraz ponowne wykorzystanie materiałów przeznaczonych do recyclingu.. Przekaz oddziałuje na konsumenta, nawet gdy ten jest tego nieświadomy.

projekt opakowania na folii

Opakowanie jest nośnikiem informacji o marce oraz o samym produkcie. Zgodnie z prawem na artykułach spożywczych powinien znaleźć się ich skład oraz wykaz alergenów. Podobnie jest w przypadku leków, kosmetyków i detergentów. Na kartonach, w które pakuje się sprzęty elektroniczne lub szkło umieszcza się natomiast informacje o przeznaczeniu produktu i środkach ostrożności w czasie jego transportu. Tym samym, opakowanie przekazuje szereg informacji o marce i produkcie, istotnych zarówno z punktu widzenia konsumentów, jak i sprzedawców.

opakowanie jogurtu

Opakowania produktów jako odpowiedź na zmianę stylu życia konsumentów

Opakowania produktów we współczesnej formie przestały być jedynie sposobem na zabezpieczenie towarów. Ich funkcja poszerzyła się o odpowiadanie na zmieniające się potrzeby konsumentów i prowadzony przez nich styl życia. Butelki, pudełka, a nawet specjalne woreczki do gotowania kaszy ułatwiają używanie produktu przez kupujących, którzy coraz większą uwagę przykładają do komfortu. Ponadto projekty nowych opakowań odpowiadają na problemy, z jakimi mierzą się dotychczasowi użytkownicy towarów. Przykładowo, w napojach dla dzieci montowane są korki-niekapki, a koncentraty pomidorowe są dostępne w słoiczkach, do których mieści się większa łyżka niż wcześniej.

opakowania rodzaje

Opakowanie produktu jest również przystosowane do sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych. Panuje w nim zupełnie inny system sprzedaży niż w tradycyjnych sklepach, w których towar jest podawany przez ekspedientów. Z tego powodu opakowanie ma ułatwiać konsumentom wybór i zwiększać konkurencyjność towarów, przynależących do tej samej grupy produktów.

Opakowania produktów mają coraz więcej funkcji

Wraz z rozwojem rynku i zmianą nawyków konsumentów opakowania produktów zyskały nowe funkcje. Prawdopodobnie każda z tych funkcji zostanie zachowana w przyszłości, lecz opakowania otrzymają dodatkowo nowe znaczenie. To, w jaki sposób będą się zmieniać pudełka, butelki lub puszki, w dużej mierze zależy od przyszłych potrzeb konsumentów oraz pomysłowości projektantów.

Potrzebujesz studia graficznego, które zaprojektuje atrakcyjne opakowanie? Zobacz naszą ofertę.

Zapisz się do naszego newslettera o projektowaniu graficznym