paleta pantone

Jaki kolor powinno mieć Twoje logo? Poznaj znaczenie barw w projektowaniu logotypów

Wybór koloru logo to jedna z najważniejszych decyzji w procesie projektowania znaku marki. Barwa jest pierwszym, na co zwraca uwagę konsument, dlatego logo powinno przykuwać wzrok wybranej grupy docelowej. Jak wybrać kolorystykę logo? Jakie jest znaczenie różnych barw?

Kolor to najważniejszy element motywujący do zakupu

Amerykańska firma Kiss Metrics przeprowadziła badania na temat wpływu kolorów na zachowania zakupowe. Okazało się, że aż 65 procent konsumentów uznaje barwę za najważniejszą motywację do zakupu danego produktu. Dotyczy to zarówno koloru samego produktu i jego opakowania, jak i logo stosowanego przez daną markę. Wybierając kolor logo, ważne jest określenie wartości marki, które powinny być reprezentowane przez znak. Barwy są kojarzone z różnymi emocjami i ideami, dlatego przy ich wyborze w procesie projektowym można kierować się psychologią koloru.

koło barw

Różne barwy logo mogą studzić emocje lub dodawać energii, oddziałując na umysł konsumenta w sposób pożądany przez markę. Dzięki przemyślanemu wyborowi koloru logo, przyciąga się określoną grupę docelową, wywołując u niej określone reakcje emocjonalne i fizyczne. Przykładowo, Kiss Metrics udowodniło, że stosowanie czerwonego oświetlenia przyśpiesza reakcje człowieka o 12 procent w porównaniu do ich podejmowania przy zwykłym świetle. Tak samo jest w przypadku logo. Czerwona barwa skłania do podejmowania szybkich decyzji zakupowych i spontaniczności, dlatego jest wybierana przez fast-foody (np. McDonald’s).

Kolor jako odzwierciedlenie strategii

znaczenie koloru logotyp

Strategia marki obejmuje określenie jej misji, celów i wartości, a także stworzenie podstaw do projektowania identyfikacji wizualnej. Każdej barwie przypisuje się różne cechy, dlatego konsumenci patrząc na logo w wybranym kolorze, podświadomie przypisują je również marce. Zieleń to świeżość, zdrowie, relaks, ekologia. Logo w tym kolorze wybrały marki takie jak Greenpeace lub Starbucks. W Stanach Zjednoczonych zielony kolor znajduje zastosowanie w logo instytucji związanych ze światem finansów, gdyż jest to barwa kojarzona z dolarami. W Polsce zielone logo stosuje BOŚ Bank, lecz jest ono związane z promowaniem ekologii.

Niebieski jest kojarzony ze stabilnością, zaufaniem i uczciwością. Logo w tym kolorze wybrał między innymi bank PKO BP, Durex i IBM. Równie dobrze znane są niebieskie znaki Nivea i Danone. Fiolet wykorzystują marki, którym zależy na podkreśleniu kreatywności, królewskości oraz mądrości. Wybrały go firmy takie jak Play i Whiskas. Popularne jest zastosowanie fioletu w logo marek kierowanych do najmłodszych odbiorców. Dobrym przykładem jest tu Milka, która jest powszechnie kojarzona z fioletem. Kolor pojawiają się na wszystkich opakowaniach czekolady, w logotypie oraz stanowi oryginalne umaszczenie słynnej krowy, dającej alpejskie mleko. Fiolet Milki stał się jej znakiem graficznym, zarejestrowanym przez WIPO w 1995 roku. Oznacza to, że żadna inna marka nie ma prawa korzystać z tego samego odcienia co producent czekolady.

Czerwień jest kolorem stosowanym przez firmy, którym zależy na podkreślaniu odwagi, energiczności i pasji. Często kojarzy się ją z fast foodami, gdyż jest to barwa skłaniająca do szybkich decyzji zakupowych. Czerwone logo nawiązujące do energiczności i spontaniczności wybrali McDonald’s, KFC i Coca-Cola. W przypadku marek takich jak Adobe lub Amica, ognisty kolor ma podkreślać pasję do tworzenia. Żółty symbolizuje radość, optymizm i ciepło – znak w tym odcieniu posiadają Lipton, DHL, RMF oraz InPost. Podobnie jak w przypadku fioletu, żółty stał się zarejestrowanym znakiem towarowym dla marki Karcher (od 2005). Pomarańczowy jest kojarzony w podobny sposób co żółty – jest symbolem szczęścia, produktywności i przyjaźni, a także dostępności dla wszystkich. Postawiły na niego marki takie jak Nickelodeon, Fanta, Firefox i Orange.

Szarość symbolizuje autorytet, dojrzałość i stabilizację. Szary kolor wybierają głównie marki o ugruntowanej pozycji z długimi tradycjami, często działające w branży motoryzacyjnej. Na tę barwę postawił Jaguar, Honda i Mercedes-Benz. Czerń jest zarezerwowana dla marek reprezentujących siłę, elegancję i prestiż. Na tę barwę zdecydował sie Playboy i MTV. Biel jest rzadko wybierana do projektowania logo ze względu na konieczność umieszczania znaku na kolorowym tle. Symbolika bieli, związana z czystością i sterylnością, sprawia, że pomimo pewnych niedogodności, kolor pojawia się w logo gabinetów lekarskich i stomatologicznych.

Różnokolorowe logo jest zarezerwowane dla marek, które prezentują zróżnicowaną i kompleksową ofertę. Przez długi czas tęczowy znak stosował koncern Apple. Obecnie na różnobarwne logo stawiają mBank, Google i Microsoft.

Kontekst kulturowy

siła koloru w projektowaniu

Wybierając kolorystykę dla znaku marki, powinno się pamiętać o tym, by trafiała do odpowiedniej grupy docelowej. W tym celu powinno się uwzględnić nie tylko jej styl życia, wiek i płeć, ale również krąg kulturowy, do jakiego przynależy. W różnych krajach i religiach te same kolory otrzymują zupełnie inne znaczenie. Przykładowo, w Europie kolorem żałobnym jest czerń, podczas gdy w Chinach jest to symbol szczęścia, a w Indiach – życia. Analogicznie, biel uznawana przez Europejczyków za znak niewinności i czystości, dla kultur wschodnich jest kolorem noszonym przez żałobników lub kojarzącym się z pechem i nieszczęściem. Problematyczną barwą jest również fioletowy, który w Europie jest kojarzony często z produktami dla dzieci, natomiast w krajach arabskich z prostytucją. Z tego powodu marki wchodzące na rynek międzynarodowy powinny dokładnie przemyśleć dobór barw w identyfikacji wizualnej. Przypadkowe decyzje mogą wiązać się z niezrozumieniem przekazu firmy oraz przypisaniem jej wartości, z którymi nie chce być utożsamiana.

Jak stworzyć idealne logo?

Jeśli chce się stworzyć idealny znak graficzny dla swojej marki, powinno się dokładnie określić jej strategię, misję i wartości. Niezbędne jest też wskazanie grupy docelowej oraz rynku, na jaki zamierza się wejść. Dzięki tym informacjom, dobór koloru logo będzie łatwiejszy i pomoże osiągnąć zamierzone cele.

Potrzebujesz profesjonalnego projektu opakowania? Zobacz nasze portfolio

Nasza oferta projektowanie graficzne