proces projektowania narzędzia

Projektowanie opakowań – od czego się zaczyna?

Projektowanie opakowań to złożony proces. Zanim projekt trafi do drukarni lub innego producenta opakowań jest dopracowywany nawet przez kilka tygodni. Nad szkicem pracuje często wiele osób, które dbają o to, by gotowe opakowanie spełniło każdą niezbędną funkcję. Od czego zaczyna się tworzenie opakowania?

Brief – najważniejsze wytyczne do projektu

Zamawiając projektowanie opakowań w Warszawie, na początek powinno się wypełnić brief kreatywny. Dla osób z poza branży może to być zaskoczeniem, jednak w profesjonalnych agencjach reklamowych i studiach projektowych brief jest podstawą do rozpoczęcia współpracy z klientem. Z briefu korzysta się zarówno podczas projektowania opakowań i stron internetowych, jak i podczas przygotowywania logo i innych elementów identyfikacji wizualnej.

zespół projektowy

Brief jest niezbędny, by przygotować projekt opakowania zgodnie z wszystkimi wytycznymi klienta. Zbiera się w nim wszelkie informacje, które są potrzebne, by stworzyć opakowanie, które zabezpieczy produkt oraz spełni funkcję marketingową. Klient wskazuje w briefie, jaki jest cel tworzenia projektu opakowania – może być nim zarówno stworzenie zupełnie nowego opakowania dla produktu, który po raz pierwszy pojawi się na rynku, jak i przeprowadzenie rebrandingu dotychczasowego opakowania z powodu zmiany logo lub trendów wśród konsumentów. Równie dobrze projektowanie nowego opakowania może być związane z upsizingiem lub downsizingiem. Przykładowo, upsizing, czyli zwiększenie objętości opakowania jest podyktowane przeprowadzaniem akcji promocyjnej. Downsizing jest natomiast coraz powszechniejszy w branży kosmetycznej, w której producenci chętnie tworzą specjalne, małe opakowania szamponów, past do zębów bądź kremów, przystosowanych do transportu w bagażu podręcznym w samolocie.

Wskazanie grupy docelowej i unikalnych cech produktu

brainstorming

Tworząc nowe opakowanie, ważne jest określenie, kto ma być odbiorcą produktu. Wskazanie, do kogo adresowany jest dany towar, ułatwia przystosowanie projektu do oczekiwań persony stworzonej na potrzeby prac nad projektem. Dzięki personie designer wczuwa się w jej potrzeby, oczekiwania i emocje. Im więcej szczegółów poda klient podczas opisywania grupy docelowej dla swojego produktu, tym łatwiejsze będzie dostosowanie charakteru projektu do określonego odbiorcy. W przypadku grupy docelowej powinno się również wskazać, na jak dużym rynku dostępny będzie produkt. Inaczej wygląda projektowanie opakowań w Warszawie na rynek lokalny, a inaczej tworzenie opakowania dla towaru, który ma trafić do sprzedaży ogólnopolskiej lub międzynarodowej.

Podczas określania grupy docelowej, klient powinien wskazać w briefie, jakie są unikalne cechy produktu, dla którego tworzy się opakowanie. Kartonik, słoiczek, puszka lub butelka podkreślą wartości, które odróżniają produkt od oferty konkurencji. Dzięki temu konsument już po zobaczeniu opakowania, otrzymuje obietnicę konkretnych korzyści z wybrania produktu znajdującego się wewnątrz. Jeżeli projekt opakowania jest związany z rebrandigniem, w briefie powinny znaleźć się informacje, czy klient prowadził badania na temat postrzegania produktu i jego marki. Jeśli takie badania przeprowadzono, ich wyniki powinny być przedstawione zespołowi projektowemu. Równie ważne jest wskazanie ewentualnych oczekiwań co do tego, jak ma się zmienić postrzeganie produktu po zmianie jego opakowania na nowe.

Wymagania i ograniczenia w projekcie

Brief kreatywny dostarcza projektantom informacji nie tylko o oczekiwaniach wobec nowego opakowania produktu, ale również o ograniczeniach w projekcie oraz innych wymaganiach, które wpływają na ostateczny kształt prac. Klient przede wszystkim powinien określić swój budżet, dzięki któremu studio projektowe ocenia, jakie prace jest w stanie wykonać za podaną kwotę. Ponadto klient powinien wskazać, jakie są wymagane elementy opakowania (np. związane z wymogami prawnymi w branży farmaceutycznej), a także, na kiedy ma być gotowy projekt. Dodatkowo dla studia projektowego ważne jest wskazanie wszystkich wymagań technicznych dotyczących opakowania i ograniczeń związanych z doborem surowców do jego produkcji.

projektowanie w zespole

Dokładnie wypełniony brief to klucz do sukcesu

Wypełnienie briefu to początek współpracy ze studiem, które zajmuje się projektowaniem opakowań w Warszawie. Powinno się dokładnie przemyśleć, co wpisać w poszczególnych rubrykach i zastanowić się, czego naprawdę się oczekuje. Jeśli w standardowych punktach nie wyczerpie się wszystkich wymagań i oczekiwań wobec projektu, powinno się dopisać uwagi w dodatkowym polu. Dzięki temu projektanci otrzymają wszelkie informacje, dzięki którym stworzenie atrakcyjnego wizualnie, solidnego i „sprzedającego” opakowania będzie możliwe bez konieczności dokonywania wielu poprawek.

Potrzebujesz studia graficznego, które zaprojektuje atrakcyjne opakowanie? Zobacz naszą ofertę.

Zapisz się do naszego newslettera o projektowaniu graficznym