opakowanie na suplement Fertsitim

Projektowanie opakowań suplementów diety oraz leków – wszystko, co powinno się o nim wiedzieć

Projektowanie opakowań suplementów diety i leków wymaga innego podejścia niż tworzenie projektów opakowań dla innych produktów. Szereg wymagań prawnych oraz dotyczących materiałów do produkcji sprawia, że opakowania dla tej grupy produktów wyróżniają się na tle innych już na pierwszy rzut oka. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o kartonikach, butelkach, tubkach i słoiczkach, w które pakowane są suplementy diety oraz leki.

Wymogi prawne – suplementy diety a leki

W projektowaniu opakowań leków i suplementów konieczne jest uwzględnienie wszystkich wymogów prawnych, dotyczących informacji, które należy umieścić na obu produktach. W przypadku leków i suplementów diety wymogi prawne co do oznakowania opakowań są zupełnie inne. Na opakowaniu suplementu powinno znaleźć się określenie „suplement diety”, a także informacja o tym, że nie można stosować suplementów diety jako substytutów zróżnicowanej diety. Kolejnym elementem obowiązkowym są nazwy składników odżywczych lub substancji zawartych w produkcie wraz z opisem ich właściwości. Ponadto na opakowaniu umieszcza się informację o dawkowaniu i ostrzeżenie przed przekraczaniem zalecanej porcji suplementu w ciągu dnia oraz umieszczaniem opakowania w zasięgu małych dzieci.

projekt opakowania kropli dla dzieci

Na opakowaniach suplementów diety umieszcza się także informację o zawartości witamin i składników mineralnych lub innych substancji, które mają wywołać określony efekt odżywczy bądź fizjologiczny. Zawartość witamin i minerałów podaje się w przeliczeniu na zalecaną do spożycia dawkę suplementu i dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej.

projekt opakowania na lek

Opakowania produktów leczniczych są znakowane inaczej niż suplementów diety. Na kartoniku lub innym opakowaniu umieszcza się w ściśle określonej kolejności: nazwę produktu i nazwę substancji czynnej, moc leku, postać farmaceutyczną, informację dla kogo przeznaczony jest lek, a także masę opakowania, jego objętość lub liczbę dawek znajdujących się wewnątrz. Obowiązkowe jest umieszczenie na opakowaniu informacji o leku, zapisanych w systemie Braille’a. Ponadto na leku musi znaleźć się wykaz substancji pomocniczych, sposób i droga podania, a także ostrzeżenie o przechowywaniu produktu poza zasięgiem dzieci. Jeżeli produkt leczniczy wymaga przechowywania w określony sposób (np. w lodówce), taka informacja również powinna się znaleźć na opakowaniu. Wymaga się również, by na opakowaniu leku umieścić kategorię dostępności produktu (na receptę, bez recepty) oraz termin ważności preparatu. Producent jest dodatkowo zobowiązany do zamieszczenia na pudełku swojej nazwy, numeru pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, numeru serii i instrukcji użycia, jeśli lek jest dostępny bez recepty.

projekt opakowania suplementu Diarof

Ze względu na specyficzne wymagania dotyczące pakowania suplementów diety i leków, projektanci opakowań obu grup produktowych są zobowiązani do uwzględniania tychże wytycznych podczas tworzenia nowych kartoników, butelek itp. Z tego powodu opakowania suplementów diety i leków muszą zawierać znacznie więcej elementów niż jedynie nazwa produktu, logo i zachęcająca do zakupu grafika. Umieszczenie każdego z elementów na pudelku jest trudne, zwłaszcza, że wiele produktów dostępnych w aptekach ma niewielkie rozmiary.

Materiały na opakowania a bezpieczeństwo

Podczas projektowania opakowań suplementów diety i leków ograniczenie stanowią nie tylko wymagania prawne, ale również dostępne do produkcji materiały. Przede wszystkim ważne jest ich bezpieczeństwo, gdyż każde zanieczyszczenie substancjami małocząsteczkowymi może spowodować zagrożenie zdrowia lub życia osoby sięgającej po produkt. Zanieczyszczenia uwalniające się z materiału opakowaniowego mogą dostawać się do leku, przez co ich stosowanie jest niebezpieczne. Projektant powinien pamiętać o ograniczeniach związanych z wyborem materiałów, w które można zapakować dany preparat.

jodavit projekt kartonik

Ze względu na specyfikę branży farmaceutycznej i suplementów diety do pakowania produktów używa się przede wszystkim szkła i specjalnych blistrów. Za najbezpieczniejszy materiał do pakowania uznawane jest szkło, które produkuje się wyłącznie z naturalnych surowców. Szkło wytwarza się z krzemionki, węglanu sodu i węglanu wapnia, dlatego jest pozbawione negatywnego wpływu na zawarte w lekach i suplementach substancje czynne. Dodatkowo szkło brązowe zabezpiecza produkt przed działaniem promieniowania UV.

projektowanie opakowań suplementu solescin

Do wykonywania zewnętrznych opakowań suplementów i leków wykorzystuje się głównie tekturę, z której tworzy się pudełeczka i kartoniki. Pakuje się do nich zarówno blistry z tabletkami i kapsułkami, jak i butelki z syropami oraz atomizery. Dzięki kartonikom znacznie łatwiejsze jest wyróżnienie produktów leczniczych i suplementów na półkach, przy jednoczesnym zastosowaniu się do wszystkich wymogów prawnych i dotyczących bezpieczeństwa wykorzystywanych materiałów.

Funkcje opakowań produktów leczniczych i suplementów diety

Opakowania leków i suplementów diety z jednej strony mają chronić zawartość oraz dostarczać określonych informacji, z drugiej – pełnią funkcję marketingową i wspierają proces budowania marki oraz rozpoznawalności produktu. Połączenie tych funkcji wymaga doświadczenia w obszarze projektowania opakowań i znajomości specyfiki rynku farmaceutycznego. W przypadku leków wydawanych na receptę zwykle stosuje się białe, proste kartoniki. Na pierwszy plan wysuwa się nazwa leku, która stanowi najważniejszą informację dla pacjenta. Jeśli chodzi o funkcję marketingową, leki bez recepty posiadają jedynie jeden element o charakterze marketingowym – jest nim logo producenta.

projekt opakowania suplementu Narum Travel

Produkty lecznicze bez recepty i suplementy diety pakuje się w pudełka w różnych kolorach, opatrzone grafikami, nawiązującymi do substancji zawartych w preparacie lub sposobu jego działania. Przykładowo, na opakowaniach syropów przeciwkaszlowych dla dzieci można zobaczyć uśmiechnięte twarze maluchów, sugerujące, że po podaniu leku pociecha poczuje się lepiej.

Detox projektowanie suplementów

Funkcja marketingowa ma szczególne znaczenie w przypadku leków bez recepty i suplementów diety, gdyż konsumenci samodzielnie decydują o ich zakupie. Reklamy w mediach i ekspozycja na aptecznych półkach sprawiają, że grupa docelowa zwraca uwagę na kolorystykę opakowania, a także na obecność charakterystycznych elementów, które wskazują na wykonanie preparatu przez konkretnego producenta. Do przyciągania uwagi stosuje się rozbudowaną typografię, żywe barwy, uszlachetnienia w postaci folii UV oraz inne techniki, dzięki którym opakowanie jest atrakcyjniejsze i wyróżnia się na półce.

Opakowania suplementów i leków bez recepty zyskują na znaczeniu

Opakowania leków na receptę są proste i zawierają jedynie niezbędne informacje, jednak pozostałe leki i suplementy diety są pakowane w znacznie ciekawsze kartoniki. Rosnący w szybkim tempie rynek suplementów diety oraz duża konkurencja na rynku leków bez recepty sprawiają, że stworzenie atrakcyjnego projektu opakowania jest równie ważne jak przygotowanie unikalnej receptury produktu. Z pozoru błahy kartonik często okazuje się bowiem kluczem do sukcesu.

suplement diety opakowanie

Potrzebujesz studia graficznego, które zaprojektuje atrakcyjne opakowanie suplementu lub leku? Napisz do nas oraz Zobacz naszą ofertę.

Zapisz się do naszego newslettera o projektowaniu graficznym