Projektowanie opakowania krok po kroku czyli cechy dobrego opakowania
Forma opakowania
Na dobre opakowanie składa się wiele czynników. Zacznijmy od tego jaki produkt chcemy opakować i w jaki sposób to zrobić aby bezpiecznie przebył drogę od zakładu produkcyjnego do bezpośrednich rąk konsumenta. Najważniejszym zadaniem opakowania jest ochrona i zachowanie właściwości produktu. Zatem szukajmy odpowiedniej formy. Na rynku dostępny jest cały ogrom różnych rodzajów opakowań np. kartonowe, foliowe, szkło czy PET, każde z nich może zapewnić bezpieczeństwo jeśli tylko dopasujemy je odpowiednio do produktu.
Oprawa graficzna
Kolejnym etapem jest to co najbardziej nas interesuje – oprawa graficzna. Aby nasz produkt się sprzedawał komunikacja produktu musi być dostosowana do branży i grupy docelowej naszego artykułu. Trzeba zwrócić uwagę czy opakowanie będzie dla marki luksusowej czy może odbiór będzie masowy, dostępny dla każdego. Czy jest to zupełnie nowy brand czy mający już swoją historię, która istnieje w świadomości konsumentów?
Każdy chce aby jego produkt wyróżniał się od konkurencji jednak na tyle aby w dalszym ciągu Konsument mógł błyskawicznie podjąć decyzję zakupową nie zastanawiając się co to za produkt i z jakiej branży. Do tego służy odpowiedni kod kolorystyczny i charakter produktu dopasowany do segmentu w którym znajduje się nasz produkt. Oczywiście nie bójmy się łamać schematów jednak pamiętajmy żeby zawsze stały za tym twarde argumenty oraz pomysł na koncepcję całej marki i jej promocji.
Wymogi prawne
Gdy projekt graficzny mamy gotowy, czas na teksty informacyjne, składy produktu i kody kreskowe. Nie zapominajmy o piktogramach i pozostałych ważnych elementach, które muszą się znaleźć na etykiecie według wymagań prawnych i technologicznych dla danego produktu. Inne wymagania będą przy produktach z branży spożywczej inne przy produktach suplementów diety, branży farmaceutycznej i kosmetycznej.
Napisz do nas i otrzymaj bezpłatną wycenę stworzenia opakowania
Przygotowanie opakowania do druku
Aby nasze opakowanie ruszyło w świat musimy je wyprodukować. Decyzja o wyborze formy opakowania i drukarni to nie wszystko. Zwróćmy uwagę jakie możliwości oferuje nam dany druk. Mamy do wyboru różne uszlachetnienia druku takie jak lakier UV, hot stamping, foliowanie, metaliza, które pomogą naszemu opakowaniu nadać odpowiedni charakter i blask.
Jakie opakowanie przyciągnie uwagę klienta?
Jeśli mamy już wizję jaką chcemy przekazać naszym odbiorcom, jak ją wykreować. Zastanówmy się jak zachęcić konsumentów do sięgnięcia po nasz towar. Pamiętajmy, że decyzja zakupowa zostaje podjęta w kilkanaście sekund. Mamy więc niewiele czasu żeby przekonać kupującego aby wybrał właśnie nasz produkt.
Skupmy się na przekazie. Dla potencjalnego nabywcy najważniejsze są informacje:
– co to jest za produkt i do czego służy
– jaki jest jego rodzaj, wariant smakowy/zapachowy
– jaka jest jego pojemność
Prosta, czytelna forma i jasny przekaz pomogą przyspieszyć podjęcie decyzji. Dlatego też starajmy się nie przeładowywać frontu opakowania zbyt dużym przekazem informacyjnym i marketingowym. Zostawmy samą syntezę i porządek przedstawionych treści. Zainteresowany konsument sięgnie po produkt i odwróci opakowanie aby dowiedzieć się więcej.
Jak wyróżnić opakowanie na półce sklepowej?
Nasz gotowy produkt, pięknie opakowany stoi już sobie na półce sklepowej. Co jeszcze możemy zrobić aby go wyróżnić? Przy projektowaniu opakowania, tworzeniu marki i promocji produktu zapewne mieliśmy już wizję jak chcemy go wypromować. Możemy to zrobić również przy samej półce sklepowej wykorzystując różne materiały wspierające sprzedaż – POS: listwy półkowe, wobblery, cenówki, standy, naklejki podłogowe hangery czy stopery. Do tego przyda się również projekt key visual, na którym będą opierać się wszystkie materiały marketingowe w przyszłości.