opakowanie kubek z kawą

Świąteczne i okazjonalne opakowania produktów coraz popularniejsze

Święta Bożego Narodzenia, Walentynki, Wielkanoc, Dzień Matki – to tylko niektóre ze świąt, w okresie których w sklepach pojawiają się dobrze znane produkty w zupełnie nowych opakowaniach. Limitowane edycje smakowe i zapachowe, unikalne wzory oraz sezonowe opakowania na dobre zadomowiły się zarówno w przypadku produktów znanych marek, jak i marek własnych w dyskontach lub supermarketach. Dlaczego producenci decydują się na projektowanie sezonowych i świątecznych pudełek, butelek i innych rodzajów opakowań?

baner coca colaŚwiąteczne i sezonowe opakowania – dlaczego są tworzone?

Świąteczne i sezonowe opakowania produktów są wykorzystywane w szczególności w branży spożywczej. Lody, napoje, czekolady, a nawet przyprawy i mąki to tylko niewielka część produktów, które w różnych okresach roku są pakowane w nowe wzory opakowań. Dlaczego tak się dzieje? Co skłania producentów do ich tworzenia?

Głównym celem opakowań świątecznych i sezonowych jest zachęcanie do zakupu. Większość produktów dostępnych przez cały rok jest dla konsumentów znacznie atrakcyjniejsza, jeżeli na ich opakowaniach znajdą się elementy nawiązujące do Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Dnia Matki, Walentynek, a nawet Halloween. Przykładowo, czekolada sprzedaje się znacznie lepiej, jeżeli na folii znajdą się elementy świąteczne, pomimo że jej skład i gramatura pozostają takie same. Dzieje się tak, gdyż konsumenci podświadomie zwracają większą uwagę na produkty, które są zapakowane inaczej niż w pozostałych okresach roku. Dodatkowo świąteczne opakowania ułatwiają wyeksponowanie towarów na półkach. Wiele z nich ustawia się na specjalnych ekspozytorach z logo i nazwą marki. W ten sposób wyróżnia się nie tylko sam produkt, ale i jego producenta, wskazując, że marka potrafi przygotować dla grupy docelowej atrakcyjną ofertę sezonową.

opakowanie wielkanoc królik
Dzięki świątecznym i sezonowym opakowaniom, niewielkim kosztem zwiększa się zainteresowanie produktami bez zmieniania ich składów, smaków, zapachów itp. Dobrze znane i lubiane artykuły są chętnie wybierane przez cały rok, jednak wartość dodana w postaci okazjonalnego pudełka, torebki lub wzoru sprawia, że dla klientów ten sam produkt staje się jeszcze atrakcyjniejszy. Co ważne, zmiana opakowania jest niedroga i prosta, gdyż jego zaprojektowanie generuje niższe koszty niż wprowadzenie na rynek zupełnie nowego produktu.

ludzie oglądają opakowania świąteczne

Jak konsumenci postrzegają sezonowe i świąteczne opakowania?

W okresie około świątecznym konsumenci zwiększają wydatki na zakupy spożywcze, kosmetyki i wiele innych produktów. Jest to szczególnie zauważalne przed Bożym Narodzeniem, gdy w sklepach pojawia się spora grupa produktów w sezonowych opakowaniach. Okazjonalne słodycze sprzedają się jednak równie dobrze w czasie Wielkanocy, Walentynek, a nawet Halloween, które coraz częściej jest obchodzone poza Stanami Zjednoczonymi. Limitowane edycje wyprzedają się szybko, nawet gdy ich cena jest nieco wyższa niż w przypadku tych samych produktów z oferty standardowej.

Świąteczne opakowania są dobrym sposobem na przyciągnięcie uwagi konsumentów. Badania eyetrackingowe jednoznacznie wskazują, że klienci poszukują na półkach określonych opakowań produktów. Przykładowo, przed Walentynkami wzrok zakochanych zatrzymuje się na produktach oznaczonych serduszkami i czerwonymi wzorami, a w okresie poprzedzającym Wielkanoc – konsumenci są zainteresowani produktami w opakowaniach z elementami nawiązującymi do wiosny.

Okazjonalne opakowania są interesujące dla konsumentów również dzięki swojej wyjątkowości. Dzięki nim można podkreślić charakter różnych świąt, uroczystości rodzinnych oraz imprez okolicznościowych, przez co produkty zapakowane na różne okazje sprzedają się dobrze nie tylko przed Bożym Narodzeniem i Wielkanocą.

opakowanie halloween lizaki

Świąteczne opakowania coraz popularniejsze

Niskie koszty związane z produkcją świątecznych opakowań i zwiększenie zainteresowania konsumentów ofertą produktów okazjonalnych sprawia, że kartony, butelki i etykiety świąteczne stają się coraz popularniejsze. Obecnie na projektowanie opakowań tego typu decydują się nie tylko duże, renomowane firmy, ale nawet dyskonty, które wypuszczają na rynek własne edycje limitowanych słodyczy i innych produktów świątecznych.

Szukasz studia graficznego? Zobacz naszą ofertę: Projektowanie opakowań

Zapisz się do naszego newslettera o projektowaniu graficznym