butelka cocacola

Szklana butelka Coca-Coli – najsłynniejsze opakowanie świata

Gdyby nie szklana butelka Coca-Coli, być może dziś w ogóle nie pamiętalibyśmy o napoju, który powstał w 1886 roku. Orzeźwiający, słodki smak Coca-Coli podbija obecnie podniebienia w ponad 200 krajach na świecie. Jego popularność i długoletnia historia to zasługa między innymi słynnej butelki, która jest pierwszym w historii opakowaniem opatentowanym jako znak towarowy.

Skąd pomysł na słynną butelkę Coca-Cola?

Szklana butelka Coca-Coli powstała jako odpowiedź na szybko rosnącą liczbę podróbek napoju, które zalewały amerykański rynek i utrudniały sprzedaż oryginalnego produktu. Butelkę zaprojektowano, by zapewnić rozpoznawalność Coca-Coli i zachęcić do jej zakupu konsumentów, którzy nie akceptowali zamienników i chcieli pić tylko oryginalny napój.

Marka zadecydowała, że stworzy opakowanie, dzięki któremu kupujący poznają oryginalną Coca-Colę wyłącznie po kształcie, nawet w ciemności i po rozbiciu butelki na drobne kawałki. Dzięki tym zaleceniom, powstała konturowa, szklana butelka, która obecnie jest jednym z symboli amerykańskiego koncernu.

butelki coca cola

Historia konturowej butelki Coca-Coli

Szklaną butelkę Coca-Coli zaprojektowano w 1915 roku. Do konkursu na najlepszy projekt zaproszono wszystkich producentów szkła z całych Stanów Zjednoczonych. Zwycięska butelka została stworzona przez Root Glass Company z Terra Haute. Designerzy czerpali inspirację z kształtu ziarna kakaowca, dzięki czemu butelka Coca-Coli miała wyróżniać się spośród wszystkich butelek napojów dostępnych na rynku. Projekt utrzymywano w ścisłej tajemnicy, aż do chwili rozpoczęcia produkcji w 1916 roku. Oprócz nietypowego kształtu, nowa butelka zyskała specyficzny zielony kolor, nazywany Georgia Green. Ze względu na ogłoszenie patentu w Dzienniku Urzędowym w dniu 25 grudnia 1923 roku, Coca-Colę w nowym opakowaniu z zielonkawego szkła przez lata kojarzono głównie z Bożym Narodzeniem.

coca cola

Czy wiesz, że…

Projekt szklanej butelki Coca-Coli uwzględniał szczegółowe wytyczne, co do wagi opakowania. Wszystkie puste butelki miały ważyć co najmniej 411 gramów, a po napełnieniu napojem o objętości 184 gramów ich waga miała wynosić 595 g.

Butelka jako znak towarowy

Butelka Coca-Coli szybko stała się tak samo rozpoznawalna tak samo jak logo marki. Z badań przeprowadzonych w 1949 roku wynikało, że jedynie 1 procent Amerykanów nie rozpoznaje oryginalnej Coca-Coli po kształcie butelki. Koncern postanowił wykorzystać ten fakt i w 1961 roku doprowadził do opatentowania szklanego opakowania jako znaku towarowego. Była to pierwsza w historii butelka, którą zarejestrowano jako oficjalny znak marki. Według Anny Szymańskiej z Akademii Ekonomicznej w Krakowie w 2005 roku Coca-Colę prawidłowo rozpoznawało 94 proc. ludzi na całym świecie oraz 97 proc. wszystkich Polaków. Jest to dowód na to, że marka i opatentowana przez nią butelką na stałe wpisały się do świadomości konsumentów.

reklama coca cola

Szklana butelka jest tak ważna dla Amerykanów, że uznano ją nawet za symbol Stanów Zjednoczonych. Opakowanie pojawiło się na okładce magazynu Time, a Andy Warhol wykorzystał je podczas tworzenia dzieł w nurcie pop-art. Coca-Cola do dziś stawia na symboliczną wartość butelki konturowej, sprzedając w niej nie tylko klasyczny napój, ale również Coca-Colę Light, Coca-Colę Zero i Cherry Coke.

Czy wiesz, że…

O wpływie szklanej butelki Coca-Coli na obecną pozycję rynkową koncernu świadczą nie tylko liczne badania rozpoznawalności marki i jej znaków towarowych. Dowodem na niezwykłą popularność i wartość szklanego opakowania jest kwota, za jaką wylicytowano prototyp pierwszej butelki zaprojektowanej przez Root Glass Company. Jego cena osiągnęła 240 tysięcy dolarów, czyli prawie 950 tysięcy złotych. Jeszcze więcej zapłacono za pierwszy szkic szklanego opakowania – wylicytowano go za 288 tysięcy dolarów, czyli za ponad 1 mln 134 tys. złotych.

Szukasz studia graficznego? Zobacz naszą ofertę: Projektowanie opakowań

Zapisz się do naszego newslettera o projektowaniu graficznym