uszlachetnienia druku

Techniki uszlachetniania druku na opakowaniach

Techniki druku na opakowaniach

Uszlachetnianie opakowań ma na celu wyróżnienie produktów na sklepowych półkach i zachęcenie konsumentów do zakupu towarów. Dobór odpowiedniej techniki zdobienia sprawia, że projekt opakowania jest dopracowany w każdym szczególe. Poznaj najpopularniejsze metody uszlachetniania druku na opakowaniach.

Hot-stamping czyli metoda wytłaczania na gorąco

hot stamping

Mianem hot-stampingu nazywa się metodę wytłaczania na gorąco, dzięki której powstają kolorowe, pozłacane lub posrebrzane nadruki. W procesie wykorzystywana jest folia hot-stampingowa, przystosowana do wykonywania uszlachetnienia w wysokiej temperaturze. Dzięki niej wykonuje się napisy, ornamenty i różne kształty. Hot-stamping jest wykorzystywany głównie do zdobienia kartonów, papieru i tektury, jednak z powodzeniem można użyć go do tworzenia nadruków na drewnie, skórze, tekstyliach i powierzchniach laminowanych.

Ostateczny kształt uszlachetnień wykonanych metodą hot-stampingu jest zależny od rodzaju użytej folii. Folie metaliczne służą do tworzenia druków złotych, srebrnych i kolorowych, a folie pigmentowe – do druków kolorowych z matowym lub błyszczącym wykończeniem. Za pomocą folii perłowych wykonywane są nadruki kolorowe o dużym poziomie transparentności.

Zalety hot-stampingu:

  • można stosować go na wielu materiałach i podłożach
  • metoda przyjazna dla środowiska
  • tworzone nadruki są trwałe i efektowne

Tłoczenie na opakowaniu

tłoczenie na opakowaniu

Tłoczenie polega na uszlachetnianiu druku poprzez uwypuklenie wybranego elementu. Wzór jest wytłaczany za pomocą matrycy, która wyciska na materiale wydrukowany wcześniej element. Tym elementem może być napis, logo lub inny. Tłoczenie może być wykonywane w wysokiej temperaturze w celu uzyskania dodatkowego efektu odbarwienia.

Metoda tłoczenia pozwala ozdobić opakowanie produktu na trzy różne sposoby. Tłoczenia wklęsłe tworzą wgłębienia w materiale, natomiast tłoczenia wypukłe wystają ponad powierzchnię podłoża. Blind print, czyli tłoczenia ślepe, powstają bez używania farby. Jest to rodzaj zdobienia wklęsłego, w którym uzyskuje się wyraźną głębię.

Zalety tłoczenia:

  • technika jest efektowna i szybko przykuwa uwagę odbiorcy
  • może być stosowane do uszlachetniania wielu różnych materiałów
  • zdobienie jest odporne na utratę kształtu i koloru

Lakierowanie UV – trwałość i atrakcyjność opakowania

lakier uv na opakowaniu

Lakierowanie UV jest techniką uszlachetniania, dzięki której zwiększa się trwałość opakowania i podnosi się jego atrakcyjność wizualną. Cienki papier zyskuje sztywność, co sprawia, że opakowanie jest odporniejsze na zarysowania i otarcia. Lakier nakłada się wybiórczo lub na cały kartonik, a następnie utrwala się go za pomocą promieniowania UV.

Uszlachetnianie za pomocą lakieru jest stosowane dość często ze względu na krótki czas wykonania. Na opakowaniu uzyskuje się dowolny efekt w postaci połysku, zmatowienia lub połysku metalizowanego. Kolorowy nadruk pokryty lakierem jest żywszy, bardziej nasycony i kontrastowy, a farba zabezpieczona przed ścieraniem się.

Zalety lakierowania UV opakowań:

  • zwiększenie sztywności i grubości papieru
  • zwiększenie trwałości nadruków na opakowaniu
  • uzyskanie dowolnego efektu wizualnego, dzięki możliwości lakierowania wybiórczego lub całościowego.

Przykłady zastosowania uszlachetnień druku: hot stampingu, tłoczenia i lakieru UV na opakowaniu

srebrny hot stamping na opakowaniu

Projekt kartonika i etykiety dla Silvervit. Zastosowanie srebrnego hot stampingu oraz lakieru UV i tłoczenia na logotypie nadaje opakowaniu charakter premium.

opakowanie lakier uv

Projekt kartoników olei rowerowych dla marki Expand. Zastosowanie lakieru UV na wybranych fragmentach grafiki stworzyło efekt trójwymiarowości i głębi.

Potrzebujesz studia graficznego, które zaprojektuje atrakcyjne opakowanie? Zobacz naszą ofertę.

Zapisz się do naszego newslettera o projektowaniu graficznym